Tedarik Zinciri Yönetimi

Tedarik zinciri, tüketiciden üreticiye, üreticiden toptancı, dağıtımcı ve müşteriye, tüm tedarik zinciri olan ham madde, mamul, yarı mamul, bilgi ve para akışının sağlanmasıdır.

Tedarik zinciri yönetimi de tüm bu faaliyetlerin doğru zamanda ve doğru fiyata, en düşük maliyet ve en yüksek verimle ulaşmasını sağlayan yönetimdir. Tedarik zincirini ham madde alımından satışa kadar her bir birimin ve organizasyonun birbirine bağlı ve uyumlu şekilde çalışması olarak görebiliriz.

Sadece en kaliteli ürünü almak ya da satmak günümüz ticaretin de yeterli olmayabilir. Firmaların çokluğu, müşterilerin de tercih seçeneklerini çoğaltmaktadır. Her müşteri doğal olarak çıkaranı en uygun firma ile çalışmak ister. En kısa zamanda, en düşük maliyetle ve en kaliteli üretimi yapan firmalar her zaman tercih sebebidir. Bu da firmalar arasında ciddi bir rekabet anlamına gelir. Firmalar bu rekabetle gün be gün kendini geliştirerek başa çıkabilirler. Kendini geliştirmek için tüm organizasyonlarını kontrol etmek, organizasyonların takibini eksiksiz yapmak ve tüm birimlerin birbiriyle uyumlu çalışmasını sağlamak gerekir. Tedarik zinciri yönetimi ile tüm organizasyonları kontrol altında tutarak, gereksiz zaman ve iş gücü kaybını önlemek, gereksiz harcamalar yapmak, üretim hatalarını en aza indirmek, ürünün müşteriye en kısa zamanda istenen seviyede ulaşmasını sağlamak amaçlanır.

Tedarik Zinciri Aşamaları

Tedarik zinciri aşamalar halinde işleyen yönetim biçimidir. Her bir aşama bir sonraki ile bağlı ve bir zincir şeklinde ilerler. Bu zincir sipariş, ham madde alımı, üretim ve satış ve dağıtım organizasyonlarının baştan sona bilgi alış verişinin olduğu, tüm birimlerin koordine ve birbiriyle uyum içinde çalıştığı sistemdir.

Benzer Yazı:  Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur? - Vergiler ve Bağkur

Talep ve sipariş yönetimi

Müşteriden gelecek sipariş ve talepleri ön görmek, gerekli mali hesapları yapmak ve müşterinin sipariş isteklerine kısa sürede cevap vermek amaçlanır.

Satın Alma

Talep edilen ürünün üretimi için gerekli ham madde ve malzemenin uygun maliyet ve zamanla tedarik edilmesi sağlanır.

Planlama

Tedarik zincirinin tüm aşamalarının planlaması yapılır. Üretimin en az maliyetle, en kısa sürede tamamlanıp müşteriye ulaşması için gerekli tüm organizasyonlar planlanır.

Üretim

En önemli aşamadır. Üretime başlamak için gerekli tüm aşamalar, üretime en hızlı şekilde başlama amacıyla yapılır. Üretim için gerekli malzeme ve ham madde kullanılarak, istenen kalitede üretimin sağlanması, üretimde gecikme ya da problem olmaması, verimi yüksek üretimler yapılması amaçlanır.

Stok ve Depo Yönetimi

Firmanın sahip olduğu tüm malzeme, ürün ve ham maddenin kontrolünün yapılması, üretim için gerekli malzemelerin belirlenip, hazır olması, üretimin hızlı şekilde başlaması ve üretilen malların depolarda, sevkiyat olana kadar saklanması sağlanır.

Sevkiyat

Üretilen malın depolardan, müşteriye en kısa sürede ulaştırılması sağlanır. Sevkiyatta karışıklık ve sorun çıkmaması için elektronik izleme uygulanabilir.

Erp ile Tedarik Zinciri Yönetimi

Tedarik zinciri yönetimi, maliyeti düşürüp verimi artırsa da uygulaması oldukça zordur. Tüm birimleri kontrol etmek, bilgi akışını sağlamak, birimlerin uyum içinde çalışmasını organize etmek kolay olmayacaktır. Firmalar bu zorlukları kolaylaştırmayı ve tüm organizasyonları takip etmeyi internet yazılımları kullanarak sağlıyorlar. Erp yani Kurumsal Kaynak Planlaması. Bir firmasını tüm organizasyonlarını kontrol ettiği, bilgi akışını sağladığı, her bir faaliyetin tek bir veri tabanında kullanıldığı yazılım sistemidir. Erp programı ile müşteri ilişkiler yönetimi (CRM), proje takipleri, stok yönetimleri, insan kaynakları, finans, üretim ve dağıtım gibi tüm faaliyetlerin merkezden takibi ve kontrolü mümkün olur. Tek bir veri tabanında oluşan veri havuzu ile tedarik zinciri yönetimi, çok fazla zaman ve iş gücü gerektirmeden eksiksiz bir şekilde gerçekleşir.

Benzer Yazı:  Kaizen Nedir? Kaizen tekniği nedir?

Tedarik Zinciri Yönetimi Faydaları

Tedarik zinciri yönetimi yapan firmalar rakiplerine oranla birkaç adım önde olacaktır. Müşteri taleplerine kısa sürede cevap verilmesi, üretimin daha hızlı yapılması ve teslimi müşteri memnuniyetini artıracaktır.

Stok ve depo yönetimi, müşteri talep ön görüleri ile gerekli hammadde ve malzemelerin fazladan alınması sağlanabilir. Hem sevkiyat hem de ham madde maliyetinden tasarruf edilebilir. Var olan malzemelerin kullanılması sağlanır, tekrardan satın alınması engellenir.

Müşteri talepleri göz önünde alınması ve tercih sebebi olunması ile üretim ve satış devamlılığı sağlanır. Üretim için gerekli tüm organizasyonlar aksamadan yürütür ve üretim de devamlılık sağlanır.

Daha organize, daha uyumlu faaliyetler ile zaman ve iş gücünden tasarruf sağlanır. Tedarik ve dağıtım süreleri azalır, lojistik için gerekli maliyetler düşürülür.

Maliyetleri düşürerek tasarruf sağlar. Verimi artırır. Yönetici kadronun tercihine göre tasarruf edilen maliyet ve artan verim ile firmanın büyümesi sağlanabilir.

Etkin stok yönetimi, müşteri ilişkileri yönetimi ve piyasa bilgi kontrolü ile olası kriz durumlarından etkilenmemeyi hatta rakiplere oranla kârlı çıkmayı sağlanabilir.

 

Günümüz ticaretinde rekabet esastır. Küreselleşen dünyada ulusal ve uluslararası birçok rakip firma ile rekabet etmek ve en az o firmalar kadar kaliteli ürün ve hizmet sunan firmalar ayakta kalır. Diğer firmalardan daha kaliteli üreten ve/ veya daha iyi hizmet sunanlar ise rekabette öne geçerek büyüyebilirler. Tedarik zinciri yönetim ve kurumsal kaynak planlaması (ERP) ile firmalar rekabette öne geçebilirler. Günümüzde zaten birçok firma bu sistemleri kullanmaktadır. ERP ile tedarik zinciri yönetimini en etkin kullananlar en çok verimi alırlar.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

DİA'yı denemek ister misiniz?
DİA'yı denemek ister misiniz?